Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

07/21/2010: "Anarchist richt politieke partij op in Nigeria"

De Nigeriaanse schrijver Wole Soyinka, Nobelprijswinnaar voor de literatuur en tot nu toe als anarchist beschouwd, heeft een politieke partij opgericht die de quasi-dictatuur in Nigeria wil bestrijden. De partij heet Democratisch Front voor Volksfederatie.
Soyinka,_Wole_(1934) (24k image)

Het zij hem vergeven.
(Aanvullilng onderaan)
Klik op meer

NRC-Handelsblad bericht:



De schrijver, dichter en toneelschrijver die in 1986 als eerste Afrikaan de Nobelprijs voor Literatuur ontving, hoopt Ąprogressieve krachtenĒ te bundelen voor de verkiezingen in Nigeria begin volgend jaar. De partij gaat Democratisch Front voor Volksfederatie heten en houdt 25 september haar eerste congres.

Soyinka maakte het voornemen bekend tijdens een lezing in Lagos ter ere van zijn 76e verjaardag. Hij hekelde de huidige machthebbers in Nigeria, die de olierijkdom verkwanselen terwijl veel inwoners de meest basale bestaansmiddelen ontberen.

ĄMijn generatie heeft de natie in de steek gelatenĒ, zei Soyinka tegen zijn overwegend jeugdige toehoorders. Hij riep Nigerianen op om zich bij de partij aan te sluiten en bij de volgende verkiezingen de sinds 1999 regerende PDP te onttronen.

Wole Soyinka spreekt zich zijn hele leven al uit tegen dictatuur, mensenrechtenschendingen en corruptie. Zijn politieke activisme heeft hem herhaaldelijk in aanvaring gebracht met de heersende macht. Tijdens het bewind van dictator Sani Abacha in de jaren negentig werd hij bij verstek ter dood veroordeeld nadat hij in ballingschap was gegaan in Groot-BrittanniŽ. Dit jaar voerde hij een protestbeweging aan die hervorming van de Nigeriaanse grondwet eist.


Aanvulling:

Soyinka leek al tamelijk in de pas te lopen met de imperialistische agenda op het punt van anti-islamisme. Vermoedelijk speelt hier solidariteit met collega Rushdie een grote rol in.

3 Reacties


Over Wole Soyinka, wiens boek The man died over zijn gevangenschap tijdens de Biafra-oorlog grote imdruk op mij heeft gemaakt, zou ik meer willen weten. Een paar opmerkingen:
Federalisme, zeker wanneer het gaat om een samenwerkingsverband tussen elkaar tevoren bestrijdende stammen, staat nu eenmaal haaks op navolgers van het Wahabisme van Saoedi-ArabiŽ en andere absolutistische stromingen die hun macht, hun veroveringsoorlogen en slavenhandel op de Islam of het Christendom gronden. Een belangrijk federalist, die het in IndonesiŽ niet voor het zeggen kreeg, was Mohammed Hatta, waarmee o.a. Arthur Lehning bevriend was. Hatta was een zeer gelovig islamiet, wiens gedrag tijdens de ramadan vriend en vijand opviel, doordat hij ook tijdens dienstreizen vastte.

Als Soyinka van plan is met alle stammen en progressieve imams en zendelingen ongeacht godsdienst een democratische `sharia` te bereiken (dit begrip is tautologisch!) betekent dit verzet tegen de Shell, BP en allerlei wapenhandelaren en alle machten die op basis van verdeel en heers het land uitplunderen. Het zal tot ontbinding leiden van de centralistische staat Nigeria, die wordt vervangen door een federalistisch samenwerkingsverband.
Een belangrijke anarchist, die overigens al zeer vroeg ageerde tegen het absolutisme van Saoedi-ArabiŽ, was Anton Constandse.

zei: Jan Bervoets op 22/07/2010 om: 21:49u

Het stikt daar in Nigeria van de moslim fundamentalisten en ander tuig dat vijandig staat ten opzichte van god ding loochenaars zoals atheisten. Om het voorzichtig te stellen. Moet ik het initiatief zien als dat de situatie in Nigeria verbeterd is wat betreft freedom of speach en zo of juist verslechterd ??
Lef heeft hij wel.

zei: Hoi op 29/07/2010 om: 12:10u

Ik wil toch even opmerken dat religie en anarchisme elkaar niet per sť uitsluiten.
Anarchisme in de praktijk houdt immers altijd in dat er sprake is van een dynamiek tussen structuur (in dit geval anarchisme) en cultuur(+-stelsel symbolen, beelden, en uitgangsposities die betekenis toekennen aan de wereld, en deze begrijpelijk maken voor de actor). Hoewel een moslim zijn of haar religie gebruikt om betekenis te geven aan de wereld om zich heen, is er ook binnen het geloof veel ruimte om hier zelf invulling aan te geven. Zo is een islamitisch anarchisme mogelijk, zoals in Egypte, Syrie en Libanon ook kleinschalig bestaat.

Shura bijvoorbeeld, waarbij lokale leiders autonoom gemeenschappen leiden, is een islamitische term. Hoewel er sprake is van autoriteit, is deze lokaal georiŽnteerd en kan deze functioneren om deze zich succesvol te onttrekken aan een groter uitbuitend systeem.
Idjihad, het zelf interpreteren van religieuze voorschriften, biedt daarbij ruimte voor eigen inbreng. Het is in de islam ook strikt verboden om anderen te dwingen moslim te worden, of je te bekeren als je niet werkelijk gelooft. Ook medemenselijkheid is moslims (theoretisch) zeker niet vreemd. Islam is tegen uitbuiting en armoede, en het heffen van rente is zelfs verboden (riba).
Het gaat er dan ook denk ik om wat mensen doen, en niet zo zeer welke vooroordelen kleven aan vaststaande termen als religie of nationalist. Theoretisch is het misschien geen anarchisme, maar in de kern kan ik mij verwant voelen aan hen. Hoewel ik mijn omgeving misschien met andere beelden en symbolen begrijpelijk maak, deel ik misschien wel dezelfde passie om mij te onttrekken aan repressie. Op een dag zal het zo ver zijn, inshallah...

zei: Rodkas op 02/08/2010 om: 12:24u


Powered by Greymatter