Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

11/30/2009: "VAN DUITSE BLOED?"

Nazio (74k image)

Heeft de Franse discussie over de ‘identité nationale’ (nationale identiteit) iets met het Wilhelmus te maken?

Klik op meer.


Nauwelijks heeft de Franse president N. Sarkozy de discussie over de ‘identité nationale’ (in Franse linkse kringen steevast gespeld als ‘nazionale’) in zijn land aangezwengeld, of de Nederlandse SGP verlangt dat het Wilhelmus onderwerp gaat uitmaken van inburgeringcursussen.

Het Wilhelmus als ‘volkslied’ wordt in die kring kennelijk gezien als element van het Nederlandse ‘volkseigene’. Maar ik ben, voorzover ik weet helemaal niet van Duitse bloed (de exegeten gaan nu aan het werk, om mij duidelijk te maken waar ‘Duitse’ eigenlijk voorstaat). Voor de huidige Oranje familieleden ligt dat met twee maal Duitse vaders iets anders. Maar niet alleen daarom heeft het volkslied mij nooit wat gezegd. ‘Den vaderland getrouwe’? Ik voel me wereldburger.

Het samenvallen in tijd van beide voorstellen doet vermoeden dat ook bij de SGP de concentratie van de aandacht gevestigd is op de ‘migratieproblematiek’: de migranten krijgen de zwarte piet toegespeeld dat het in beide betreffende landen er niet zo best voorstaat. In beide voorstellen zit ook, dat een concurrerende rechtse politieke partij die van de migratieproblematiek een centraal punt maakt, rechts wordt ingehaald: Sarkozy (UMP) in Frankrijk haalt de FN van Le Pen (met nu diens dochter Marine aan het roer) rechts in en in Nederland doet de SGP het zelfde met de PVV van Wilders.

Dit alles moet afleiden van waar de problemen echt zitten, in Frankrijk zowel als in Nederland: in de economie, de sociale kwestie, de publieke diensten om enkele plaatsen aan te wijzen. Natuurlijk gaat men niet de oorzaak van de problemen, het destructieve kapitalistische stelsel van overproductie en consumptiedwang, aan te pakken. Men zoekt naar een zondebok om die de schuld in de schoenen te schuiven: de migrant. Het moet werken als een afleidingsmanoeuvre.

Nu kan je van de bestaande politieke partijen, geboren uit en geklonken op het kapitalistische systeem, niet anders verwachten. Als onderdeel van dat systeem kunnen ze niet verder gaan dan de ondraaglijkheid (eventueel) ervan verlichten en de scherpe kanten ervan afvijlen. Zo zouden ze in plaats van naar een zondebok te zoeken om hun onwil dan wel onvermogen te camoufleren, ook de socio-economische voorstellen van P.-J. Proudhon (1809-1865), aangepast aan de huidige tijd, kunnen uitwerken en instelling nemen. Dat zou evenwel ‘revolutie’ betekenen. Het parlementarisme is echter ingesteld om dat te voorkomen!

We weten het allemaal wel, maar dat neemt niet het ergerlijke weg, steeds weer te worden geconfronteerd met wat de politieke zwendelaars presenteren.

Beeldmateriaal Siné Hebdo nr. 61, 4 november 2009

7 Reacties


Wat let wie dan ook om revolutie te beginnen? Het anarchisme is de enige vorm van samenlevingsregulatie die nog niet werkelijk in de praktijk is uitgeprobeerd.
Buiten Noorwegen dan waar ze meegeregeerd hebben, en de vroege Friezen die een vorm van op georganiseerd anarchisme hadden als gedecentraliseerd bewind in kleine oplages. De laatsten heeft dat de kop gekost, by the way.

Maar lerend van het verleden zouden de anarchisten dus gewoon een revolutie kunnen beginnen. Eerst exact benoemen wie en wat in de weg staat, dan organiseren, daarna middelen vergaren, en dan aan de slag met jonge, enthousiaste anarchisten! Een paar oudjes erbij voor de ervaring, en ervoor gaan!

zei: Hans Langbroek op 30/11/2009 om: 19:42u

PS Ik heb ook Duits bloed door m'n aders stromen, meegekregen van mijn moeder. M'n van mijn overleden vriendin geërfde stiefdochtertje is Spaans/Belgisch/Hollands, en m'n dames kameraden zijn Hollands/Hongaars.

Het gaat niet om wat voor een bloed je hebt, maar om wat je met je bloed doet. Bijvoorbeeld het misbruikende en misdadig eigenbelang zoekende kapitalisme afkalven.

zei: Hans Langbroek op 30/11/2009 om: 19:48u

In de zestiende eeuw bestond Duitsland nog helemaal niet, het Duits van het Wilhelmuslied betekent in dit geval dan ook "Nederlands" (hence the English word: Dutch, see?).
De verwarring is het gevolg van het ontstaan van het begrip Duitsland, in de negentiende eeuw dus.

En bedenk, de ikfiguur in het lied is inderdaad Willem van Nassau, niet Thom van De Vrije of Beatirx von Lippe Biesterfeld. Zucht.

Maar dat wist je waarschijnlijk al, anders noemde je mij al niet bij voorbaat. Tegelijkertijd illustreert het wel dat iedereen die het meemiemelt op het voetbalveld de ballen afweet van de betekenis van de tekst. En misschien de SGP ook niet.

Ach, de SGP, als enige naast de NSB als organisatie gestraft in 1945 wegens collaboratie, maar nu pal achter Israel (is er een tegenstelling?) - het was naar verhouding ten aanzien van vluchtelingen een redelijk nette partij tot voor kort, al ligt de lat nou eenmaal niet hoog op dat punt.

In Nederland staat het Wilhelmus in het Liedboek van de Kerken, in Vlaanderen zag ik het eens in een socialistische zangbundel staan! Als SGP zou ik er maar voor uitkijken big grin

zei: Exegeet op 01/12/2009 om: 22:24u

Voor het nageslacht:

Op 1 december 2009 stemde de Tweede Kamer in met de motie van de SGP: het Wilhelmus verplicht in inburgeringscursussen.

zei: Thom op 02/12/2009 om: 10:01u

Het toevoegen van het Wilhelmus aan de inburgeringstoets heeft volgens Van der Staaij niet als doel dat nieuwe Nederlanders straks alle vijftien coupletten kennen.
Hij vindt het belangrijk dat inburgeraars er ‘iets’ van weten. Een meerderheid van het parlement is dat met hem eens.
Bron.

Totaal bezopen een eis te stellen waaraan de gemiddelde Nederlander m/v ook niet voldoet, inclusief de leden van het Haagse kletscollege zelf. Vreemdelingenhaat en de behoefte tot uitsluiten zijn de norm geworden in dit land.

Over die inburgeringstoets heb ik naar mijn weten hier meer geschreven, ik vind nu alleen dit en dit.

zei: Prul op 02/12/2009 om: 22:12u

Een Servische collega van me die al 20 jaar in Nederland woont en werkt, die goed Nederlands spreekt, en wiens vrouw en kinderen een Nederlands paspoort hebben, krijgt nu te maken met de Wet Oudkomers. Het is te gek voor woorden!

Zijn oudste zoon kreeg op het VWO in klas 5 een conrector voor zijn neus die hem in een klas voor allochtone kinderen wilde neerzetten een paar keer per week, om bijles Nederlands te krijgen en les in Nederlandse cultuur. De jongen heeft een Nederlands paspoort, én hij had een cijfergemiddelde van 9,8 op die school!

Het wordt tijd de zaken anders te benaderen. Hoe weet ik ook niet exact, maar een lichte vorm van een politieke en maatschappelijke vorm van georganiseerd anarchisme is al een stap naar het niet willen omvormen van mensen naar gelijkenis van een "ideaal" sjabloon dat willekeurige machthebbers in hun hoofd hebben wat betreft wat een ideale inwoner van dit land zou zijn.

zei: Hans Langbroek op 02/12/2009 om: 23:55u

Ik ben met Prul eens dat het toevoegen van de kennis van het Wilhelmus een manier is om nieuwkomers te kunnen uitzetten, als ze de inburgeringsexamen niet halen.
Nu PVV succes boekt in Nederland op het gebied van vreemdelingenhaat en acties om Moslims buiten de deur te houden en zonodig uit te zetten, gaat SGP natuurlijk mee op die toer.
Zij willen het zogenaamde Nederlandse identiteit opleggen aan andere burgers, de nieuwkomers.
Niet alleen in het geval van Wilhelmus volgen ze de lijn van PVV, maar ook met minaretten verbod , zoals in Zwitserland en de Nederlandse vlag op alle scholen verplicht.
SGP zit ook op Europees niveau bij de rechts-extemistenblok in EU parlement.
Alleen daar zijn ze welkom dus.

zei: Harry op 11/12/2009 om: 03:46u


Powered by Greymatter