Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

10/27/2008: "De schepping van Melle"

Van 9 september tot 1 februari is in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem het vroege werk te zien van Melle, voluit geheten Melle Oldeboerrigter (1908-1976), over de jaren 1933-1945.
Melle_zelfportret_19561 (16k image)
Zelfportret

Melle was afkomstig uit een anarchistisch nest en was ook zelf ook actief in de anarchistische jeugdbeweging van de jaren twintig.
Klik op meer.


Zijn vader was een volgeling van Ferdinand Domela Nieuwenhuis en was lid van de revolutionaire Zeeliedenbond. Zo was hij getuige van de matrozenopstand in Kiel, waarmee in 1918 de Duitse revolutie begon.

Melle zelf begon zijn loopbaan als leerling aan de grafische school en illustreerde vanaf 1922 het voorblad van het anarchistische blad De Moker. In 1926 ontving hij een oproep voor militaire dienst. Hij ging dus naar de kazerne - om voor de poort antimilitaristische en anarchistische propaganda te voeren. Omdat hij na zijn arrestatie werd afgekeurd, kwam het niet tot een proces voor de krijgsraad en kon Melle zijn werk als typograaf beginnen.
melle-de_onbekende_soldaten1 (30k image)
De onbekende soldaten

Hij werd letterzetter bij de Arbeiderspers en illustreerde veel socialistische en antimilitaristische werken. In 1934 ging hij een vrij huwelijk aan met de danseres Marth Bruijn. In 1936 was hij mede-inrichter
van de tentoonstelling ´De olympiade onder dictatuur´ als protest tegen Hitlers Olympische Spelen in Berlijn.

In 1938 begon Melle te schilderen; daarmee is hij de gehele oorlog doorgegaan, hij bleef werken bij de Arbeiderspers, maar werkte ook mee aan het verzetsblad De Vonk - na de bevrijding voortgezet als De Vlam, een orgaan van de 'heimatlose Linke' - en De vrije kunstenaar. Melle schilderde dromen en nachtmerries als kritiek op de bestaande samenleving en raakte door zijn seksueel getinte werk in opspraak. Als in 1955 een herdenkingsten­toonstelling Kunst in Vrijheid wordt georganiseerd, weigert
de organisator Jhr. Sandberg twee van zijn drie uitgekozen werken te plaatsen! De vrijheden die Melle zich veroorloofde pasten blijkbaar niet in het maatschappelijk patroon.
Melle_Natura_Artis_Magistra2 (26k image)
Natura Artis Magistra

Omdat de tentoonstelling eindigt in 1945, zal de tentoonstelling van Melle waarschijnlijk meer gaan over maatschappelijk engagement dan over de tientallen roeden en andere beelden waarmee hij als `visionair kunstenaar´ de werkelijkheid wilde transformeren. Wanneer het vervolg aan de orde komt, valt nog af te wachten. Maar dat hij ook als kunstenaar de anarchie bevorderde, kan iedere toeschouwer wel merken.

Bijdrage van Jan Bervoets

De overzichtstentoonstelling van 150 werken van Melle onder de titel ´De schepping van Melle´ is tot 1 februari te zien in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem. Het omvat schilderijen, aquarellen, tekeningen, borduurwerk, boekillustraties en (typo)grafische ontwerpen.

Zie: http://www.mmkarnhem.nl/index/1/?lang=nl

5 Reacties


roeden?

zei: nn op 28/10/2008 om: 21:01u

In de beschrijving van Jan Bervoets wordt gesproken over volgeling.Domela Nieuwenhuis had geen volgelingen,het waren anarchisten

zei: sjaakweg op 29/10/2008 om: 12:33u

roeden = penissen

zei: Sjaak op 29/10/2008 om: 13:54u

Nou, Sjaak, reken maar dat Domela volgelingen had (heeft), zo ongecompliceerd zit het ook weer niet. De uitleg over die roeden lag zo voor de hand dat ik het maar niet gedaan heb - kreeg trouwens associaties met mijn eerste verloofde die hem persoonlijk kende, en werd alsnog een beetje onwel - bedankt evengoed. smile

zei: Prul op 30/10/2008 om: 11:31u

Beste Prul,sexsisme is verkrachting.Als je aangevallen wordt je sexistisch.

zei: eric evenblij op 31/10/2008 om: 13:57u


Powered by Greymatter