Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

09/04/2008: "Britse krant biedt verontschuldigingen aan voor ‘bedrog’ verhaal"

De Britse krant The Observer heeft toegegeven dat hun artikel van 22 juni over de verspreiding van de foto’s van een geïsoleerd levende inheemse stam in Brazilië, inderdaad ’onzorgvuldig, misleidend [en]
verdraaid’ was.
BRAZ-UNC-GM-08a (22k image)
Een van de bewuste foto's
Het artikel gaf, ook in Nederland en Vlaanderen, aanleiding tot onjuiste berichten dat er sprake zou zijn van een campagnestunt.
Klik op meer.

De schrijver van het artikel, buitenlandredacteur Peter Beaumont, wilde aanvankelijk Survival International voor smaad aanklagen, omdat Survival zijn artikel misleidend had genoemd en verantwoordelijk achtte voor de misvatting dat er sprake zou zijn van bedrog.

Toen de krant weigerde het verhaal te rectificeren heeft Survival een formele klacht ingediend bij de Press Complaints Commission (Britse equivalent van de Raad voor de Journalistiek). Naar aanleiding van haar onderzoek heeft The Observer ingebonden.

De krant geeft in de verontschuldiging ook toe dat de foto’s en het begeleidende persbericht van Survival International ‘zonder meer waarheidsgetrouw’ waren.

Directeur van Survival International Stephen Corry zei: ‘Het oorspronkelijke artikel van The Observer was op twee manieren schadelijk: in de eerste plaats omdat het de suggestie wekte dat wij mensen hadden misleid en in de tweede plaats omdat mensen die tegen de rechten van inheemse stammen zijn het gebruikten om aan te tonen dat de foto’s van de geïsoleerd levende stam nep waren.

‘Bovendien weigerde de krant niet alleen in eerste instantie haar misleidende en onnauwkeurige artikel te rectificeren, maar dreigde de verantwoordelijke journalist zelfs met een rechtszaak tegen Survival!

‘De kracht van Survival International ligt grotendeels besloten in het feit dat we bekend staan om onze nauwgezette en accurate verslaggeving omtrent inheemse volken. Wij zullen onze reputatie te allen tijde verdedigen en zijn blij dat The Observer eindelijk heeft toegegeven fout te zijn geweest.’


Powered by Greymatter