Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

09/02/2008: "Smeerkezen bij de NS"

Afgelopen maandag ben ik in de gelegenheid geweest om met mijn gezin de Efteling te bezoeken.
Op een doordeweekse dag terwijl het grootste deel van het gepeupel in ons landje gewoon de in schoolbanken zit is het in de Efteling aangenaam vertoeven. Zeker voor het astronomisch bedrag wat je betaald om er überhaupt in te mogen. Kom er niet op een mooie zondag, je staat dan soms 1,5 uur in de rij voor een attractie die in 2 minuten voorbij is.
raam_trein (19k image)
De eerste attractie is uiteraard de reis, 1.30u met de trein en bus.Dat je daar ook voor moet betalen dat begrijp ik nog wel. Het bedrag wat er voor staat doet mij toch heimelijk verlangen naar een 4 wielig motorvoertuig. Het gemak van niet te hoeven wachten op nare perrons e.d. voor de deur vertrekken en stoppen is toch wel luxe.
Daar tegenover staat dat je in de trein rustig kunt lezen, kopje koffie drinken en je ogen even kunt sluiten.
Maar wat ik ook zo fijn vind in de trein:

(klik op meer)

Vanuit het raam glijden de verschillende landschappen aan je voorbij, waarbij je zo heerlijk kunt wegdromen bij het monotone kadeng van de wielen.
Maar dat was gisteren wel anders. Op het moment dat ik uit het raam keek leek het wel of het land was getroffen door een gigantische smog aanval of modderlawine o.i.d.
Bij nadere inspectie van het raam bleek deze in jaren kennelijk niet gewassen.
Als de ruiten van mijn auto er zo uit zagen (die ik overigens niet heb) zou ik bekeurd kunnen worden of voortijds mezelf en evetueel medeweggebruikers naar de andere kant van de wereld hebben geholpen door slecht zicht.
Gelukkig gaat het hier niet om verkeersveiligheid maar wel om mijn reis-welzijn in de trein.

Je zou mijn buurtgenoten eens moeten horen als de ramen van ons huis er zo uit zagen, ik woon in een keurige Vinex wijk, wellicht zou de schoonheidscommissie van de gemeente verhaal komen halen middels klachten uit de buurt.
Afgezien van het betaalde totaal bedrag voor 5 personen, een retourtje Tilburg, ben ik behoorlijk ontstemt over de ongelooflijke smerigheid van het treinenpark in ons landje. Het is niet alleen dat mijn uitzicht zwaar bedorven wordt maar ook dat de spoorwegen een openbare functie heeft en in die zin het goede voorbeeld moet geven.
Ik denk dat ik ze maar een fles biologisch afbreekbare zeep stuur met het verzoek de zaak eens grondig ter hand te nemen. Ik vermoed helaas dat de mensen die deze klussen zouden moeten doen weg bezuinigd zijn terwille van portemonnee van de managers. Zouden de ramen thuis van deze heren er ook zo uit zien als op deze foto, of werkt de voormalige NS schoonmaakploeg daar?

5 Reacties


Wat een leed !
Maar gelukkig Bolus heeft het treintje van de Efteling zelf geen ramen , zodat je fris en vrij in de buitenlucht hebt kunnen genieten van dit sprookjes wereldje.

zei: Ferry op 02/09/2008 om: 10:49u

HAGO, die de treinen schoonmaakt, heeft het altijd over kwaliteit, terwijl ze het ondertussen zuinig aan doen met schoonmaakmiddelen en de apparatuur, zegt schoonmaker Mehmet. “Vroeger kon je een raam heel snel en goed schoonmaken. Want je had goede schoonmaakmiddelen en veel beter materiaal. Nu moeten we zelfs ramen schoonmaken met alleen water. Dat kost veel meer tijd en energie dan normaal. Bovendien is het personeel gehalveerd, terwijl het aantal treinen meer dan verdrievoudigd is.” Hoe doen jullie dat dan? Een logische vraag, want dat lijkt toch onbegonnen werk. “Voor alles hebben ze een trucje bedacht”, zegt Mehmet. “Ze laten ons drie treinen schoonmaken. Floris (manager) heeft een keer een paar dagen met ons meegelopen. Hij zag dat drie à vier treinen schoonmaken het maximaal haalbare was. Bij die andere treinen ruim je alleen op wat je ziet, zei hij. Laat de rest maar liggen. En dat zegt een manager die een waarschuwingsbrief stuurt over kwaliteit.” Dat dit soort dingen nog kan gebeuren in Nederland. Maar worden die andere treinen dan niet gecontroleerd door de NS? “Jawel, maar ze controleren alleen de treinen die voor controle worden aangewezen.” Hoe kan de NS dat nou doen, zeg ik. Het gaat uiteindelijk toch ook om de gezondheid van hun passagiers. Mehmet vermoedt dat de verantwoordelijke NS-manager onder één hoedje speelt met HAGO. “Anders krijg je zoiets nooit voor elkaar”, zegt hij.
Lees meer , ook over bedreigingen aan kritische HAGO schoonmakers:

http://www.gebladerte.nl/11443f93.htm

zei: AKO op 03/09/2008 om: 12:25u

niemand verplicht jou om naar de efteling te gaan en dat astronomische bedrag neer te tellen. Een dag in het bos of aan het strand met de kids kan ook super zijn. En helaas had die trein zeker maar 1 rijstel waar slechts 1 ruit in zat? toch balen dat je dan niet naar buiten kon kijken. Neem aan dagt je begrijpt dat er een hoop vervelende mensen zijn die de trein vervuilen en dat de NS daar niet al te adequaat op kunnen reageren. Toon begrip, leef je in. Waarschijnlijk is er bij jou thuis ook wel eens iemand onveracht langsgekomen toen nog net je vuile bordje op tafel stond?

zei: Bart op 04/09/2008 om: 21:51u

De ruiten zijn helaas niet vervuild door passagiers.
Vele net als ik gooien liever met virtuele modder naar de spoorwegen.

Misschien is het interessant om dit even te lezen:
Wat kost een schoon treinenpark

zei: Bolus op 04/09/2008 om: 23:04u

De efteling of te wel de naarling is dat te verkiezen boven een fijne wandeling in de duinen ? Probeer het eens neem een flora mee en wijs de kinderen op de plantjes en vogels.
Brood meenemen; lekker
voordelig.

zei: Naarling op 05/09/2008 om: 11:34u


Powered by Greymatter