Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

09/11/2007: "Greenpeace in actie om 'foute vis' aan de kaak te stellen"

Actievoerders van Greenpeace hebben vandaag (11 september 2007) bij het hoofdkantoor van Dirk van den Broek in Sassenheim actie gevoerd om de supermarktketen op te roepen een duurzaam visinkoopbeleid te voeren. In de schappen van de Dirk ligt veel 'foute vis'.
GreenpeaceFouteVis (50k image)
Greenpeace voert actie bij Dirk van den Broek
Bedreigde vis of vis die op een schadelijke manier gevangen of gekweekt wordt, ligt volop in de schappen van de Nederlandse supermarkten.
Klik op meer.

Het gros van de supermarkten houdt bij het inkopen van visproducten nauwelijks rekening met de penibele toestand van het leven in zee. Dat maakte Greenpeace vandaag bekend na uitvoerig onderzoek. Greenpeace roept supermarkten op om schoon schap te maken en een duurzaam inkoopbeleid op te stellen. Vissoorten die het meest bedreigd zijn moeten per direct uit het assortiment verdwijnen.

Vanaf vanmorgen vroeg informeren actievoerders van Greenpeace de werknemers voor het hoofdkantoor van Dirk van den Broek in Sassenheim over de 'foute vis'. De Dirk (Digros) bungelt met C1000 en Troefmarkt helemaal onder aan de duurzaamheids-ranglijst van Greenpeace. Greenpeace wil toezeggingen van de directie dat het inkoopbeleid verbetert en informeert de werknemers van de Dirk over de noodzaak om te stoppen met de verkoop van 'foute vis'.

Geen enkele supermarkt in Nederland heeft op dit moment een duurzaam inkoopbeleid voor alle visproducten, constateert Greenpeace. Een paar supermarkten, Albert Heijn, Super de Boer en de supermarktketens van Sligro erkennen hun verantwoordelijkheid en zijn recent begonnen met het verduurzamen van hun assortiment. Maar ook deze supermarkten verkopen nog veel foute vis.

Wetenschappers voorspellen dat in 2050 alle commercieel waardevolle vis uit zee verdwenen is. Van de grotere roofvissen, zoals tonijn, zwaardvis en kabeljauw, is nu al 90 procent weg. Toch vind je de bedreigde kabeljauw uit de Noordzee en Oostzee ruimschoots terug in de winkels van onder andere Dirk van den Broek en C1000. En ligt ook de bedreigde zwaardvis en geelvin tonijn nog in meerdere winkels. Eco Matser, hoofd campagnes van Greenpeace: "Nu eten we vissen op voordat ze goed en wel jongen kunnen krijgen. We moeten bedreigde vissen met rust laten, dan kunnen we in de toekomst ook nog genieten van rijke zeeŽn en vis op ons bord."

Gekweekte vis is in de praktijk eerder een verergering van het probleem dan een oplossing. Veel gekweekte vis wordt gevoerd met wilde vis, die we nou juist moeten ontzien. Daarbij is deze snel groeiende industrie vaak ernstig milieuvervuilend en tast het kwetsbare natuurgebieden aan.

Supermarkten verkopen steeds meer vis: nu wordt 55% van alle vis er verkocht. In het afgelopen half jaar vroeg Greenpeace de grootste supermarkten, samen goed zijn voor driekwart van alle winkels, uitvoerig naar hun inkoopbeleid. Campaigners van Greenpeace vroegen informatie op en voerden gesprekken. Daarnaast bekeken vrijwilligers van Greenpeace welke vis in de winkels ligt. Zestien vissoorten die bedreigd zijn of waarvan kweek of vangst het zeeleven uitput vonden ze terug in alle supermarkten. Greenpeace constateert ook dat de informatie op de verpakking van de vis vaak zo summier is dat de consument nauwelijks een verantwoorde keuze kan maken.

Behalve een stop op de verkoop van 'foute' vis en kleinere vangstquota's zijn uiteindelijk zeereservaten nodig om het zeeleven en vispopulaties de kans te geven zich te herstellen.

Greenpeace heeft een speciale actiewebsite aan de campagne gewijd: zie hier.


Powered by Greymatter