Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

11/24/2006: "Morgen 25 november niet-winkeldag"

Morgen 25 november is het weer de jaarlijkse niet-winkeldag.

schaap-1 (12k image)

Klik op meer

Komende zaterdag 25 november - de drukste winkeldag - zullen duizenden activisten en consumenten in 65 landen een koopstaking houden van 24 uur, ter gelegenheid van de veertiende jaarlijks Buy Nothing Day, een wereldwijd fenomeen dat zijn oorsprong heeft in Vancouver, Canada.

Ook in Nederland zijn er acties in verschillende steden, waaronder Deventer, Gouda, 's-Hertogenbosch, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Vlissingen en Wageningen. Daarnaast zijn er kleinschalige initiatieven in andere plaatsen.

Met alternatieve cadeautjes, ruilkramen, immateriele geschenken en straattheater dagen activisten de voorbijgangers uit om mee te doen met de winkelstaking onder het motto 'Koop minder - leef meer!'.

Overal ter wereld krijgt Buy Nothing Day (Niet-Winkeldag, Koopnietsdag) veel aandacht in de media, juist omdat de boodschap 'koop niets' zo afwijkt van het gebruikelijke 'koop meer' dat dagelijks via televisie, radio, reclameposters en internet op ons af komt. De wereldwijde protestdag wordt in tientallen landen gevierd als een ontspannen feestje, als niet-commerciele straatactie, of als politiek geladen openbaar protest. De actievoerders weten zich gesteund door de onzichtbare koopstakers die op Niet-Winkeldag thuis blijven.

Iedereen kan meedoen aan Niet-Winkeldag - door niet mee te doen aan de consumptiecultuur. De redenen om deel te nemen aan Niet-Winkeldag zijn zo gevarieerd als de mensen die meedoen. Sommigen zien het als ontsnapping aan marketingtaktieken die gericht zijn op hogere winsten en voortdurende economische groei. Anderen gebruiken het om de milieu- en ethische gevolgen van overconsumptie aan de kaak te stellen.

De ongebreidelde consumptie in het rijke deel van de wereld (20 procent van de mensheid) levert een grote bijdrage aan het broeikaseffect en klimaatverandering. De film An Inconvenient Truth van Al Gore heeft dat opnieuw duidelijk gemaakt. En terwijl niemand nog de ernst van de situatie kan ontkennen, blijven politici en beleidsmakers vasthouden aan economische groei als hoogste doel.

Technische oplossingen - energiezuiniger apparaten, bomen planten om CO2 te binden - zullen slechts marginaal effect hebben, zolang de consumptie in het rijke deel van de wereld blijft stijgen. Daar komt bij dat de 80 procent van de wereldbevolking die nu nog maar 20 procent van alle consumptie voor zijn rekening neemt, ook streeft naar een beter bestaan. De Westerse wereld geeft hen een slecht voorbeeld!

Niet-Winkeldag is een symbolische dag. Wat begint met een dag niet winkelen kan uitgroeoen tot een andere leefwijze, waarin niet 'consumeren' het belangrijkste is, maar 'leven'.

Een recent artikel in de New Scientist verwijst naar onderzoek waaruit blijkt, dat hoe meer consumptiegoederen mensen hebben, hoe meer ze denken nodig te hebben om gelukkig te zijn. Het geluk dat consumptie brengt is altijd net buiten bereik. (New Scientist, 4th October 2003, Vol.180, Issue 2415, p44. Beschikbaar na registratie via New Scientist.
Overgenomen van Omslag.nl.


Powered by Greymatter