Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

10/09/2006: "Verkoop biologisch voedsel stijgt sneller dan van niet-biologisch eten"

De verkoop van biologisch voedsel is het eerste halfjaar van 2006 twee maal zo hard gestegen dan die van de gehele voedingsmarkt.
BiolgischeProducten (23k image)
Dat blijkt uit cijfers van de EKO-Monitor van brancheorganisatie Biologica.
Klik op meer.

De omzet van biologische voedingsproducten lag in de eerste helft van 2006 met €223,8 miljoen 6,3% hoger dan in het eerste halfjaar van 2005. De omzet van de totale voeding (biologisch en niet- biologisch) steeg in dezelfde periode met 3,1% naar bijna €12 miljard. Alle signalen uit de markt wijzen volgens Biologica erop dat deze trend zich de komende kwartalen zal voortzetten.

Toch blijft het marktaandeel voor alle biologische consumentenbestedingen in Nederland relatief laag. In totaal komt het percentage in het eerste halfjaar van 2006 uit op 1,9%. Het aandeel van biologische verse producten ligt iets hoger en bedraagt 2,9%.

Biologische zuivel, vlees en brood laten de meeste omzetgroei zien. De omzet van de biologische dagverse zuivel (exclusief kaas en boter) is in vergelijking met het eerste halfjaar van 2005 met 16% gestegen. Het marktaandeel steeg naar 3,2% (1e helft 2005: 2,8%).

De omzet van biologisch vlees, vleeswaren en vleesvervangers steeg met 10% in het eerste halfjaar van 2006. Het marktaandeel steeg van 2,2% naar 2,4%. Het biologische vlees (exclusief vleeswaren en vleesvervangers) verkocht ruim 14% beter. Vooral het biologische varkensvlees doet het goed.

De productgroep Aardappelen, Groente en Fruit (AGF) is van oudsher sterk in de verkoop van biologische producten en toont in de eerste helft van 2006 een omzetgroei van ruim 8%. Omdat de omzet van alle Aardappelen, Groente en Fruit met ruim 10% steeg, daalde het biologische marktaandeel licht, van 4,8% naar 4,7%.

Binnen zowel het supermarkt- als het natuurvoedingskanaal is er sprake van 7% omzetgroei. De goedkopere winkels als Aldi, Lidl en Dirk van den Broek/Digros nemen een bescheiden positie in met 2,5% van de totale biologische omzet, maar vertoonde wel een groei van 22,7% ten opzichte van vorig jaar.

Met de campagne ‘Proef de aandacht’, waar vrijwel alle winkelketens deze maand aan deelnemen, wil de Taskforce Marktontwikkeling Biologische Landbouw de verkoop van ‘biologisch’ verder stimuleren. Doelstelling van de overheid is 5% biologische consumptie eind 2007, maar dat cijfer lijkt volstrekt onhaalbaar binnen de gestelde termijn. Wel groeit de biologische markt gestaag verder.

De hele EJKO-Monitor kun je hier lezen (PDF-bestand).

2 Reacties


Voor mensen die geintresseerd zijn in nieuws over de ontwikkelingen binnen de biologische sector kan ik aanraden zich aan te melden bij De Biotheek uit belgie.
Zij verzorgen wekelijks een knipselkrant met nieuws uit de hele wereld.
Nederland is hier altijd goed in vertegenwoordigd.

de link naar site:
http://bioforum.be/biotheekbe%5Fwww/

links onder de kopjes staat de link om je aan te melden.

Helaas dat biologisch niet vanzelfsprekend is...........

zei: Bas op 09/10/2006 om: 22:22u

Is er toevallig nog iemand geweest naar het
politiek cafe Alarm thema: Permacultuur-activisme.
Ma -avond 9 okt.

"Is tuinieren politiek. Begint de revolutie in je achtertuin?"

Ik zou het op prijs stellen als iemand hier een artikel aan zou wijden.

zei: Bas op 09/10/2006 om: 22:29u


Powered by Greymatter