Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

07/06/2006: "Lang leve de zelfscan!"


Okee, ik ga er nog even over door. Want de Hoogvliet vond mijn stukje over de zelfscan-kassa toch wel wat negatief en ze stuurden me een mailtje dat ze graag een reactie wilden geven. En dus hing ik vanmorgen aan de telefoon met Hoogvliet-commerciëel directeur Harrie Westra, die in het kader van 'hoor en wederhoor' graag wat tekst en uitleg wilde geven.

Klik op meer

Of eigenlijk wilde hij liever tekst en uitleg van mij, en het liefst dat het desbetreffende artikel van de site werd verwijderd, maar dat vond ik een minder leuk plan (we zijn immers Indymedia niet). Maar ik zal de laatste zijn die andermans mening niet respecteren zal, en dus haalde ik wat bijpassende vragen uit de kast zodat de reactie van Westra in een stukje verwerkt kon worden.

Om maar te beginnen met maar liefst twee medewerkers die mij het idee gaven dat er altijd wel wat mis is met die zelfscan-kassa's. "Dat is helemaal niet zo", aldus Westra. "In de praktijk blijkt dat er met de zelfscan-kassa's niet vaker iets mis is dan met andere kassa's. Het komt voor dat bij natte of gekreukte producten de streepjescode niet herkend wordt, maar dat probleem heeft de cassière ook."
Wat deed ik dan fout afgelopen dinsdag? "Dat kan ik moeilijk achterhalen. Wanneer je het product hebt gescand zet je het op de lopende band, die automatisch gaat draaien. Die haalt je product door een poortje en die weegt of het gewicht van de producten overeenkomt met wat zojuist gescand is."
Een indrukwekkend stukje techniek, dat moet ik toegeven. Maar daarvoor is het dus wel zaak dat je je boodschappen één voor één en in de juiste volgorde op de band zet. Wie weet zat 'm daar de knel - ik had gewoon al mijn blikjes drank gescand en vervolgens in één keer allemaal op de band gezet. Blijkbaar moet dat dus niet.

Westra wil ook nog even het beeld rechtzetten dat de zelfscan-kassa's "ondingen" zijn. In de vestiging Katwijk-Centrum gebruikt ruim 30% van de mensen de zelfscan-kassa. "En die zijn er allemaal tevreden over", vertelt Westra. Het apparaat is er ook geheel in het belang van de klant. "In deze vestiging staan vier zelfscan-kassa's. Stel je eens voor als je 's ochtends vroeg de supermarkt in gaat. Veel supermarkten hebben dan maar één kassa open. Wij hebben dan ook maar één cassière in dienst, maar dankzij de vier zelfscan-kassa's zijn er dus in totaal vijf kassa's open."
"Voor de besparing hoeven we het niet te doen. De zelfscan-kassa's kosten een hoop geld, veel meer dan een gewone kassa. Het is puur een stukje service voor de klant, die bespaart er tijd mee."
Voor wie liever gezelschap heeft bij het afrekenen, blijft de gewone kassa overigens gewoon bestaan. Westra: "We vinden het belangrijk dat de klant keuze kan maken tussen de zelfscan-kassa en de gewone kassa."

De vestiging Katwijk-Centrum is niet de enige met een zelfscan-kassa. Ook de andere Hoogvliet in het oosten van Katwijk, blijkt ze te hebben. Westra nodigt me dan ook van harte uit nog eens naar een Hoogvliet-vestiging te gaan en het nog eens uit te proberen, "eventueel met hulp van één van onze medewerkers". Dat zal ik dan ook eens doen.

Maar ik blijf erbij dat ik naar een andere supermarkt zal gaan voor mijn dagelijkse boodschappen, al is het maar omdat die Zaandammer nu eenmaal dichter bij mijn huis is. Noem mij ouderwets, maar de enige manier waarop ik van de zelfscan-kassa wil profiteren is omdat alle andere mensen mooi daarheen gaan, en ik dus gewoon bij de kassajuffrouw kan afrekenen. Want of die nou ongeschoold is of Master of Science of vrouw of man, ik reken liever bij hem/haar af dan bij een computer.

En eventuele naar aanleiding van dit artikel aangeboden Gouden Loekies zal ik steevast weigeren.

1 Reactie


Fernand, blijf a.u.b. commentaar geven! Dat neutraliseert het onbeduidende gezwets van barton tenminste een beetje.

zei: rogier op 12/07/2006 om: 10:53u


Powered by Greymatter