Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

05/25/2006: "Invoering 'Iraanse jodenster' was pure desinformatie"

President Ahmadinejad van Iran wil joden verplichten om een geel lint te dragen zodat moslims hen duidelijk erkennen als 'onzuiver'. Dat verhaal stond de afgelopen weken te lezen in ettelijke westerse - ook Belgische en Nederlandse - kranten.
davidster (19k image)
Maar er klopt niets van, zegt Human Rights First.
Klik op meer.

"Het Iraanse parlement heeft een wet goedgekeurd die niet-moslims voortaan verplicht om een gekleurde badge te dragen wanneer ze zich op straat begeven. Voor joden is die geel, voor christenen rood, en voor aanhangers van het zoroastrisme, de oude Perzische staatsgodsdienst, blauw. Mensenrechtenactivisten wijzen verontwaardigd op de gelijkenis met de jodenster die ten tijde van het nazisme verplicht was."

Die leugen stond zaterdag (20 mei) in de krant Het Laatste Nieuws. Het bericht kwam ook in de Nederlandse media terecht. De bron van het artikel is de vrijdageditie van de Canadese krant de National Post. Er stond een foto naast van een joodse zakenman met een gele jodenster, genomen in het Berlijn van 1935.

Het stuk in de National Post getiteld "A Colour Code for Iran's 'Infidels'" kan betrouwbaar geleken hebben. Het was van de hand van Amir Taheri, een journalist die regelmatig voor de Wall Street Journal schrijft. De auteur citeerde niet bij naam genoemde "mensenrechtengroepen" die "alarm slaan over een nieuwe wet die goedgekeurd is door het Iraanse parlement en die joden en christenen in het land zou verplichten om gekleurde merktekens te dragen om hen te identificeren als niet-moslim."

De auteur van het stuk citeerde verder Rabbi Marvin Heir, de decaan van het Simon Wiesenthal Center in Los Angeles: "Iran schuift op in de richting van de nazi-ideologie." Ook de Canadese premier Stephen Harper veroordeelde de wet. Een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zei geen weet te hebben van de maatregel, maar nam toch de woorden "weerzinwekkend" en "Hitler-Duitsland in de mond."

Daags nadien publiceerde de krant een rechtzetting. Het kwaad was toen al gezien. Het verhaal van Taheri kreeg een tweede leven in de New York Post, een grote Amerikaanse krant die eigendom is van Rupert Murdoch. De Jerusalem Post nam het verhaal over en monteerde een gele jodenster op een foto van de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad. Ook de Australische en de Europese pers drukten het verhaal af.

Maandag voegde de krant the New York Sun nieuwe elementen toe: het verhaal over de merktekens was "niet juist". De krant citeerde twee Iraanse dissidenten die stellen dat het een plan is dat op tafel ligt in regeringskringen. Voor die bewering werd geen enkel bewijs aangedragen.

Hadi Ghaemi, de Iran-expert van Human Rights Watch (HRW), maakt brandhout van de berichtgeving. De wet in kwestie "bevat enkel algemene aanbevelingen over de promotie van een nationale klederdracht en over een kledingindustrie die gesubsidieerd en gesteund wordt door de regering."

"Religieuze minderheden worden er nergens in vernoemd", benadrukt hij. Human Rights Watch vindt de wetgeving verontrustend, maar omwille van een andere reden: het kan de basis vormen voor kledingvoorschriften voor Iraanse vrouwen.

Een joodse volksvertegenwoordiger in het Iraanse parlement, Maurice Motamed, liet weten dat kleurvoorschriften voor religieuze minderheden "nooit ter sprake waren gekomen in het parlement." Het artikel is volgens hem "volledig verzonnen".

The Sun weigerde het verhaal evenwel in te trekken. De krant citeerde daarbij "een vooraanstaande woordvoerder van de Iraanse joden", de secretaris-generaal van de Iraans-Amerikaanse Joodse Federatie in Los Angeles, Sam Kermanian, die de wereld bedankte voor "de schreeuw van verontwaardiging" en de auteur als "erg geloofwaardig" afschilderde.

Sommigen hebben hun twijfels bij Taheris geloofsbrieven. De journalist is lid van Benador Associates, een PR-bureau dat veel neoconservatieve spraakmakers telt. Het American Enterprise Institute (AEI) (de toekomstige werkgever van de Nederlandse Ayaan Hirsi Ali) is er goed vertegenwoordigd met namen als Richard Perle, David Frum, Michael Ledeen en Michael Rubin.

Het is geen toeval dat het onjuiste bericht gelanceerd werd door de National Post en the Sun, gelooft Marsha Cohen van de Florida International University. Die kranten nemen traditioneel harde standpunten in tegen Iran. "Deze verhalen worden bewust ontworpen om op de bezorgdheid te spelen dat Ahmadinejad een nieuwe Hitler is, waar tegen opgetreden moet worden." Dat de president van Iran de holocaust in twijfel trekt, maakt die verhalen geloofwaardiger.

Bron: IPS News

1 Reactie


Lees De Vrije.

Maar nu we het er toch over hebben: Iran heeft een raket die Israel kan raken - so nuke the ayatollah. Olmert was toevallig toch langs.

zei: Prul op 25/05/2006 om: 01:13u


Powered by Greymatter