Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

04/04/2006: "Nieuws! Nieuws! (Deel II)"

De wekkerradio loopt af in Coot Castle en geeft het BBC-programma The world today weer. Frankrijk is ongeveer het vierde onderwerp. Leerzaam.

voordepoort (31k image)
Studenten "voor de poort" in Lyon, met een oproep 4 april te staken
Klik op meer

De correspondent in Frankrijk moet er in een samenspraakje met de presentator (is die nu dronken of heeft hij een loszittend kunstgebit?) wat van zien te maken. Dit is geen opstand van de arbeiders, weet hij zeker, maar van kinderen, scholieren. Die zouden nu hun examens moeten doen, en daarom moet de beweging wel verlopen, de meesten hebben er geen zin meer in.
- Mummel, mummel (kunnen we nog geweld verwachten?).
- Er is extra veel politie ingeschakeld, want de onrust komt van de casseurs, de brekers (zo wordt het vertaald! - Prul), die afgelopen herfst Frankrijk op stelten hebben gezet.
- Mummel (die wet op de eerste baan is er toch juist om hun te helpen?).
- Precies! En degenen die nu actievoeren, studenten, zullen voor hun 26ste toch nog niet aan een baan toe zijn en zij hebben dan ook helemaal geen last van de regel dat je zonder opgaaf van redenen binnen twee jaar ontslagen kunt worden. Bovendien heeft president Chirac die periode tot een jaar teruggebracht en moet de werkgever wel een reden voor het ontslag opgeven. Dus de beweging moet wel verlopen nu de ergste kantjes er van afgeslepen zijn.

Samenvatting: het zijn de kinderen/casseurs/20+-studenten die actie voeren (doorhalen wat begrepen is).
- het zal nu wel snel afgelopen zijn dankzij de wijsheid van president Chirac.

Vandaag wordt in ieder geval gepost bij de poorten van de BBC, door luisteraars/kijkers, die zich afvragen waarom er in het geheel geen aandacht is besteed aan de demonstraties ter gelegenheid van de derde verjaardag van de overval op Irak.
Hoe het echt in Frankrijk gaat - we proberen u op de hoogte te houden.....


Powered by Greymatter