Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

02/22/2006: "Gordon en Gerard als conducteur"

Kennen jullie Gordon en Gerard Joling? Samen hebben ze tegenwoordig op Talpa een TV-programma Joling & Gordon. Daarin doen ze telkens weer iets, het zal me een rotzorg wezen wat. Maar gisteren waren de opnames waarin ze conducteur waren. In dezelfde trein als waarin ik zat. Maar hoe ik ook geprobeerd heb van de gelegenheid gebruik te maken om op televisie te verkondigen dat de treinprijzen omlaag moeten, het is me niet gelukt...

Klik op meer

Ik kwam het Kamperlijntje uitzetten en liep het treinstation van Zwolle in, om aldaar de trein naar Amsterdam te pakken die net aan kwam rijden. Cameramannen, geluidsmannen en ander televisiegespuis blokkeerden mijn weg naar spoor 1 en filmden uitgebreid twee conducteurs. Niet met de kwaadste bedoelingen, klaarblijkelijk, want toen ik ze vroeg of ik er even langs mag, excuseerde de cameraman zich en sprong opzij, om na mijn passeren weer uitgebreid de conducteurs te filmen.
Ik werd nieuwsgierig. Wat is hier gaande? Een nieuw promotiefilmpje voor de NS? Niets daarvan, zo vertelde een niet gefilmde conducteurs. Die twee die zo onder de aandacht zijn, dat zijn Gerard Joling en Gordon Heuckeroth, die voor het televisieprogramma Joling & Gordon Over De Vloer in het pak van de conducteur zijn gekropen.

Ik moest nog een treinkaartje kopen. Ik twijfelde even. Vroeger reed ik regelmatig zwart, omdat ik geen geld had voor een kaartje. Hoewel mijn inkomen sindsdien wel wat gestegen is, zijn de treinprijzen dat ook. Tegenwoordig kan ik mij makkelijk een kaartje veroorloven, maar heel veel mensen kunnen dat niet.
Voor mij stapte een cameraploeg een treinstel in. Dit was mijn kans om op televisie te zeggen wat voor afpersers de NS eigenlijk zijn. Openbaar vervoer? Voor de rijken, ja, niet voor de groeiende groep mensen met een (lager dan) minimuminkomen. Mensen die dankzij de ruim 3% tariefstijging die NS jaarlijks doorvoert, steeds vaker gebonden zijn aan hun eigen stad of regio.
Dit moest inderdaad maar eens publiekelijk gezegd worden. Want Gerard en Gordon in de trein, dat is inderdaad niet meer dan een stom promotiefilmpje. Ik stapte - zonder kaartje - de trein in om op deze manier tegenwicht te bieden aan dit soort wanpraktijken. Want hadden we niet vorige maand nog in het journaal dat de prestaties van NS het afgelopen jaar weer gedaald zijn? Het aantal procent van treinen dat op tijd rijdt vorig jaar naar beneden is gegaan? De doelstelling (van 87%, wat mij betreft al veel te weinig) niet gehaald is? En intussen mogen wij wel lekker meer gaan betalen zeker? Laat die camera maar komen, laat Gordon of Gerard maar lekker een boete uitschrijven.

Het fluitsignaal gaat. Vlak voordat de deuren sluiten zie ik de cameramensen mijn trein uit gaan en het treinstel voor mij instappen, tezamen met 's lands beroemdste conducteurs. Kort na vertrek komen twee "gewone" conducteurs mijn coup´┐Ż in lopen. Ik krijg een boete. Zonder op TV te komen.

Ter afsluiting wil ik jullie graag wat oude kaartjes laten zien die ik op internet opspeurde. Let vooral op de ritprijzen!

7 Reacties


leuke anekdote

zei: bas de groot op 22/02/2006 om: 21:24u

Weleens aan een voordeel uren kaart gedacht? smile

zei: Bolus op 22/02/2006 om: 21:42u

Wist je dat een voordeel-uren kaart 50 euro kost? Wat overigens ook duurder is dan de 95 gulden die hij vroeger kostte? Wist je dat bovendien een kaartje met korting tegenwoordig nog altijd duurder is dan hetzelfde kaartje vol tarief 25 jaar geleden?

Wist je trouwens bovendien dat je helemaal geen voordeel-uren kaart nodig hebt om korting te krijgen? Je moet alleen even een studentje scoren op het perron, en dan kun je samenreiskorting krijgen. Studentje stapt ergens anders over waar jij niet moet overstappen? Scoor gewoon op dat station een nieuw studentje, en ga zo 'studentjes hoppen'... smile

zei: Peter Barton op 23/02/2006 om: 12:09u

Kijk nou toch eens wat leuk: ze staan in de krant! http://www.destentor.nl/zwolle/article119323.ece

zei: Peter op 23/02/2006 om: 12:38u

Ik zat maar wat te grappen Peter Barton big grin
Je hebt groot gelijk in je artikel. Schandalige prijsverhogingen en bovendien als je de nieuwe dienstregeling bekijkt die op stapel staat rijzen je de haren te bergen.

Ik woon in en dorp en hier stoppen nu 4 treinen per uur overdag. Bij de nieuwe dienstregeling worden er dat 2!!
Terwijl er zeer veel forensen op dit station zijn. Klote NS, bedankt!
Ik koop een auto.

zei: Bolus op 23/02/2006 om: 14:05u

ik voel me lichtelijk aangesproken met studentje hoppen!razz
ik ben zelf student en in het bezit van ene OV kaart .. studenten hebben het te druk om te gaan hoppen!
Leuk artikel peter wink heb der alleen zelf niet zoveel last van ............... confused bussen .. asociaal hoeveel ze voor strippen vragen!

zei: ilse op 23/02/2006 om: 15:48u

Alhoewel de treintickets hier in belgie ook continue omhoog gaan (blijkt iets als inflatie te zijn heb ik me laten zeggen) kan je hier in vlaanderen tenminste een gratis bus- en tramabbonement krijgen als je een auto nummerplaat inlevert.

Dus ergens wrak opkopen, nummerplaat aanvragen, den boel terug verkopen en nummerplaat ruilen tegen abbonement tadaaa gratis bollen voor 3 jaar.

zei: nargileh op 25/02/2006 om: 04:18u


Powered by Greymatter