Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

02/14/2006: "Mogen wij ook met de bus?"

Geachte mevrouw Van Nieuwenhoven,
OVK (2k image)
Onlangs werd door busmaatschappij Connexxion de zoveelste afbraak van het openbaar vervoer in Katwijk doorgevoerd: lijn 35, een snelbus die vroeger nog kriskras door Katwijk heen reed waardoor je op veel plaatsen binnen 10 minuten kon zijn, werd gewijzigd en rijdt nu enkel nog door Katwijk-Noord en vervolgens nog een halte bij de Zanderij, maar verder niet. Het is een trend; de afgelopen vijf jaar is qua openbaar vervoer Katwijk weer teruggebracht naar het dorp wat het dertig jaar geleden was, terwijl de noodzaak voor beter stadsvervoer in de jaren juist is gegroeid.

Klik op meer

Pakweg 20 jaar geleden, toen ik naar de (toen pas opgeleverde) nieuwbouwwijk Rijnsoever-West verhuisde, kreeg Katwijk haar vierde buslijn: lijn 32 van Hoornes-Rijnsoever naar Rijnsburg en dan via Oegstgeest door naar het station in Leiden. Katwijk had toen zo'n 38.000 inwoners.
Het is sindsdien hard gegaan. Binnen no-time steeg Katwijk naar de 45.000 inwoners, en het aantal buslijnen steeg mee. Lijn 30 werd lijn 33, bussen 67 en 95 verbonden Katwijk-Noord met Den Haag CS en HS en de zegening van lokale snelbussen werd in het leven geroepen: lijn 35 van station Leiden via Transferium 't Schouw, Katwijk-Zuid en Katwijk-Noord naar het centrum en het strand. Door een groot deel van Katwijk in 10 minuten, iets wat geen andere lijndienst in Katwijk haalt. Tja, de goeie ouwe tijd dat NZH nog alle busdiensten uitmaakten in Katwijk.
Dat veranderde in 1995. Op lijn 90 (Den Haag - Katwijk - Haarlem) na gingen alle buslijnen eerst naar vervoerder Westnederland, een jaar later naar ZWN. Meteen ging het bergafwaards met de busdiensten in Katwijk. Lijn 33 werd opgeheven en in plaats daarvan ging lijn 32 door Valkenburg rijden, waardoor Valkenburg haar busverbinding met het centrum en het strand kwijtraakte, en een loze busverbinding met Hoornes-Rijnsoever ervoor in de plaats kreeg, die bovendien niet meer op zaterdag en zondag ging rijden. Lijn 67 werd opgeheven. Lijn 95 in eerste instantie ook, maar die is later weer teruggekomen.
Toen in 1999 de hele boel over ging naar Connexxion, bedacht deze een mooie constructie om de lokale Katwijkse reiziger een tijdje koest te houden: de aparte streekbuslijnen 31 en 41 (Leiden Zuidwest/Leiderdorp - Katwijk-Centrum via het Raadhuis (41) of het Hoornesplein (31)), werden samengevoegd tot een ringlijn in Katwijk. Lijn 31 werd bij het eindpunt Vuurbaakplein altijd lijn 41 en andersom. Zo kon je van de Dr. Willem Dreesstraat naar het Raadhuis zonder over te stappen. En zo ging lijn 31/41 precies dezelfde route rijden als lijn 90, en de eerste paar jaar ook op precies dezelfde tijden. Vooruitgang? Tja, over dit traject kon ineens wel meer passagiers tegelijk vervoerd worden, met twee bussen die achter elkaar aan reden. Daar stond wel tegenover dat de twintigminutendienst van lijnen 31 en 41 wijzigden in een halfuursdienst van lijn 31/41 en 41/31 (het eerstgenoemde nummer geeft de rijrichting aan). Het duurde tot begin deze eeuw voordat hier verbetering in kwam en de lijnen 31/41 en 90 samen een kwartiersdienst gingen vormen.

We zijn nu in het jaar 2006. Katwijk is in de jaren flink gegroeid, dorpjes zijn geannexeerd en de afstand tussen oost en west is niet meer te wandelen (tenzij wandelen je hobby is natuurlijk, maar dan kun je beter een duinwandeling maken). Door de uitkleding van het openbaar vervoer de afgelopen jaren (ik heb het nog niet eens gehad over samenvoeging van lijnen waardoor bepaalde delen nu geen bus meer hebben) is het openbaar vervoer ronduit belabberd te noemen. Nu ook lijn 35 op deze manier is ingekort, heb ik een brief gestuurd aan Connexxion met de vraag waarom het openbaar vervoer in Katwijk er zo op is afgestemd om Katwijk uit te gaan, en er bijna geen aandacht is voor lokaal vervoer. Het antwoord toonde een vicieuze cirkel aan: er gaan bijna geen reizigers binnen Katwijk met de bus mee.
Nee, dat is niet zo verwonderlijk. Vanuit Rijnsburg-Noord, Rijnsoever-West en Valkenburg is geen rechtstreekse verbinding met het centrum/strand. In Rijnsoever-Oost en rondom de Varkevisserstraat rijdt zelfs helemaal geen bus. Scholieren zullen de bus nooit nemen, want er gaan geen bussen naar de middelbare scholen. Werkenden nemen de bus niet, want er rijdt geen bus in industrieterrein 't Heen, nota bene het grootste industrieterrein van de regio. Vanuit de Zanderij naar het centrum kan alleen door over te stappen of met lijn 31 "rechtstreeks" met een enorme omweg via Hoornes-Rijnsoever te rijden.
Het enige aan het openbaar vervoer dat wel aantoont dat Katwijk inmiddels is uitgegroeid tot een middelgrote stad van ruim 65.000 inwoners, is het aantal zones. Drie, om precies te zijn, en zelfs vier als je de zone Berghstichting meerekent (die ligt voor een deel in Katwijk-noord). Geen wonder dat bijna niemand de bus neemt binnen Katwijk. Het is onmogelijk en duur.

Beste mevrouw Van Nieuwenhoven, gedeputeerde van verkeer en vervoer van de provincie Zuid-Holland, kunt u hier misschien iets aan doen? Want ook in Katwijk laten we veel liever de auto staan, alleen is lopen zo ver...


Powered by Greymatter