Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

02/09/2006: "Yahoo levert Chinees dissident uit aan autoriteiten"

Yahoo leverde bewijs aan de Chinese autoriteiten die leidde tot de gevangenschap van een schrijver op internet, zo hebben advocaten en activisten vandaag verklaard.
YahooDC (13k image)
Terry Semel, �Chief Executive� van Yahoo
Het is de tweede maal dat deze internetgigant bij een dergelijke zaak betrokken is.
Klik op meer.

Deze nieuwe rel over westerse internetbedrijven komt enkele weken nadat zoekmachine Google in opspraak raakte door bepaalde politieke sites op haar Chinese editie te weren.

Schrijver en langdurig activiste Liu Xiaobo beweert dat Yahoo dat Yahoo heeft samengewerkt met de Chinese politie in een zaak die in 2003 leidde tot de arrestatie van Li Zhi. Deze werd beschuldigd van het omverwerpen van de staat en kreeg acht jaar gevangenisstraf nadat hij had getracht lid te worden van de dissidente Chinese Democratische Partij.

Yahoo verschafte informatie over de registratie van Li als gebruiker van Yahoo, aldus Liu in een artikel dat werd gepubliceerd op de Chineestalige nieuwssite Boxun dat vanuit de VS opereert.
Een woordvoerster van Yahoo deelde mee dat het bedrijf de zaak in onderzoek heeft. �Zoals gebruikelijk in de meeste rechtszaken zijn regeringen niet verplicht om service providers te vertellen waarom ze bepaalde informatie zoeken en dat doen ze dus ook niet,� vertelde woordvoerster Mary Osako.

Media waakhond Reporters Without Borders stelt dat dit standpunt van Yahoo dat slechts gehoor wordt gegeven aan verzoeken van overheden geen steek houdt. �Yahoo wist beslist dat het hielp om politieke dissidenten en journalisten te arresteren, en dat het niet gimng om doorsnee criminelen,� zo liet deze organisatie in een verklaring weten.

De organisatie heeft samen met het Committee to Protect Journalists een oproep aan Yahoo gedaan om de aan de Chinese autoriteiten overhandigde informatie over alle journalisten te openbaren.
In September werd Yahoo reeds beschuldigd van hulp aan de Chinese autoriteiten om Shi Tao te helpen identificeren, die vorig jaar april tot tien jaar celstraf werd veroordeeld voor het openbaar maken van staatsgeheimen in het buitenland. Yahoo verdedigde zich destijds met het argument dat het de plaatselijke wetgeving diende te respecteren.

In december sloot Microsoft op last van de Chinese regering een blog op MSN Spaces die behoorde aan de uitgesproken Michael Anti. Tevens oefent de regering druk uit op nieuwssites op internet. Eerder deze week publiceerde de Beijing Internet Propaganda Management Office een lijst met mediasites die informatie bevatten waarmee de wet wordt overtreden. Politieke informatie op deze sites mag niet worden geplaatst op andere (Chinese) sites.

De lijst vermeldt avontuurlijke kranten als de in Guangdong gevestigde Southern Metropolis News, maar ook de International Herald Leader, die behoort tot het staatsagentschap Xinhua, en regionale kranten als de Lanzhou Morning News.

Ook gedrukte media kregen een waarschuwing. Chen Jieren, de hoofdredacteur van de Public Interest Times uit Beijing, werd woensdag ontslagen vanwege een reportage over het kritiseren van autoriteiten, aldus de South China Morning Post.

Deze zaak volgt op de ontslagen van de redacteur van het uitgesproken Beijing News en het opdoeken van Freezing Point, de wekelijkse bijlage van de China Youth Daily, die bekend stond voor haar kritische commentaren en onderzoeksjournalistiek.

Bron: Reuters

1 Reactie


De stemmingmakerij tegen Google vind ik verdacht - niets belet mensen in het arbeidersparadijs China www.google.com.hk (N.B.!) www.google.com.tw of www.google.com.sg in te tikken en alsnog Chineestalige zoekmachines te raadplegen zonder censuur. Het geval van Yahoo! is weer iets anders - mensen actief verlinken... Maar is het niet opvallend dat de Bushies en Blairies en Balkenendies zelf nooit iets over de dictatuur China zeggen?

zei: Prul op 10/02/2006 om: 01:33u


Powered by Greymatter