Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

01/21/2006: "Sea Shepherd staakt jacht walvisvloot door brandstofgebrek"

Het Sea Shepherd-schip Farley Mowat was afgelopen week gedwongen de Zuidelijke Oceaan te verlaten en de maandenlange jacht op de Japanse walvisvloot te staken.
media_060108_1_3_sscs_crew_facing_oriental_bluebird_stern (16k image)
Sea Shepherd achtervolgt bevoorradingsschip Oriental Bluebird
“Wij zijn teleurgesteld dat wij moeten vertrekken, maar wij hebben geen keus aangezien wij niet voldoende brandstof hebben om te blijven. Wij hebben teveel brandstof verbruikt en hebben nu nog net genoeg om de dichtstbijzijnde haven te bereiken”, aldus kapitein Paul Watson.
Klik op meer.

Sea Shepherd had afspraken gemaakt om bij te tanken nabij de Franse Kerguelen Islands, maar deze afspraak werd afgezegd.

De Japanse walvisvloot heeft illegaal – en straffeloos - bijgetankt via een tanker binnen de Antarctische Verdragszone. Het Sea Shepherd schip heeft niet de luxe om het Antarctische Verdrag te overtreden (en zou het sowieso niet willen).

De Farley Mowat is sinds 6 december 2005 op zee. “Wij hebben 40 dagen op zee doorgebracht en tijdens deze periode hebben wij de Japanse vloot opgejaagd over een afstand van meer dan 4000 kilometer”, meldt kapitein Watson. “Wij zijn niet zo snel als zij. Het ging er dus steeds om dat wij hun vloot inhaalden, hen vervolgens dwongen om te vluchten om hen vervolgens weer in te halen. Zij vluchten elke keer als zij ons zien en op deze manier hebben wij hen gedurende meer dan 15 dagen afgehouden van het doden van walvissen.”

De Farley Mowat moet nu naar de dichtstbijzijnde haven om te tanken, een tocht van ongeveer 10 dagen. “Wij zijn zo lang mogelijk doorgegaan”, zei eerste stuurman Alex Cornelissen uit Nederland. “Wanneer wij niet in extreem weer verzeild raken moeten wij genoeg brandstof hebben om een haven te bereiken.”

Kapitein Paul Watson meldt dat hij de afgelopen periode veel heeft geleerd over hoe hij de Japanse walvisjagers kan stoppen. “Dit jaar hebben wij hen voortdurend op de vlucht doen slaan. Zij vluchtten steeds weer als lafaards. Wij intimideren hen. Wij wisten dat wij hen niet zouden kunnen bijhouden. Wij konden hen alleen achtervolgen. Volgend jaar is ons plan om terug te keren met een schip dat de snelheid van de Nisshin Maru kan evenaren. Wanneer wij deze piraten walvisjagers kunnen bijhouden zouden wij in staat moeten zijn om elke dag te voorkomen dat ze walvissen doden.”

Sea Shepherd heeft al het mogelijke gedaan met de middelen die de organisatie ter beschikking had voor het seizoen 2005 en 2006. Het schip heeft nog voldoende voedsel en water voor de 43 koppige bemanning voor de komende 10 dagen.

”Wij wensen de bemanning van Greenpeace alle geluk toe bij hun acties om te protesteren tegen de illegale walvisjachtactiviteiten van de Japanse vloot. Zij hebben geweldig werk verricht door de misdaden van de walvisjagers aan het publiek bekend te maken”, aldus kapitein Watson op de Farley Mowat, die inmiddels op weg is ten noorden van het walvisreservaat.

Sea Shepherd is vastbesloten het 17-jarig JARPA II programma te stoppen, op grond waarvan de walvisjagers 18.000 dwergvinvissen en duizenden bedreigde vinvissen en bultruggen willen gaan doden
De Japanse vloot heeft 15 dagen verloren en heeft veel brandstof verbruikt bij hun pogingen om een confrontatie met de Sea Shepherd activisten te ontlopen. “Wij zullen hen volgende december opnieuw zien en met een sneller schip zijn wij van plan de internationale beschermingswetten volledig te handhaven”, aldus de tweede stuurman Peter Hammarstedt uit Zweden.

Vorige week heeft Sea Shepherd Nieuw Zeeland en Canada uitgedaagd om in actie te komen tegen Japan. Deze week doet Nieuw Zeeland mee met een initiatief, dat wordt geleid door Brazilië, om samen met 16 andere landen een officieel diplomatiek protest te laten horen tegen de illegale Japanse walvisjachtactiviteiten in de Zuidelijke Oceanen.

De 17 landen stuurden op 16 en 17 januari vertegenwoordigers om de Japanse minister van Buitenlandse Zaken te ontmoeten en hem een gezamenlijke diplomatieke petitie aan te bieden, waarin Japan worden gevraagd te stoppen met de illegale walvisjachtactiviteiten en de walvisvloot terug te roepen.

De delegatie wees onder andere op het feit dat de Japanse walvisvloot, die actief is in de Zuidelijke Oceaan, de afgelopen weken is lastiggevallen door schepen van Greenpeace en Sea Shepherd en dat er agressieve confrontaties hebben plaatsgevonden.

De delegatie stelde: “Er is geen wetenschappelijke rechtvaardiging om dodelijke middelen te gebruiken om informatie te verzamelen over de walvispopulaties.”
De 17 landen die de petitie steunen zijn: Argentinië, Australië, Oostenrijk, België, Brazilië, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Luxemburg, Mexico, Nieuw Zeeland, Portugal, Spanje, Zweden and Engeland.

De kwestie van de zogenaamde “wetenschappelijke walvisjacht” zal een belangrijk onderwerp zijn op de agenda van de jaarlijkse vergadering van de Internationale Walvisvaart Commissie in 2006, die deze zomer wordt gehouden in het Caribische gebied.

Bron:


Powered by Greymatter