Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

08/17/2005: "De dagelijkse Balkenzwendel deel 4: "Bevordering van het openbaar vervoer""

Wat jaren geleden hadden bedrijfseconomen uitgerekend dat bepaalde planken bij Albert Heijn (ja, daar) verliesgevend waren. Het ging om het brood en de frisdrank. Daar moest wat aan veranderen anders moesten die planken maar weg. Het verhaal illustreert in de eerste plaats met wat voor schokkend belangrijke en intellectueel uitdagende onderwerpen dit soort geleerden zich bezighouden (zie ook: de eurocent). In de tweede plaats de evidente weigering om een geheel als geheel te zien. Ik had het graag willen meemaken, brood en frisdrank weg uit deze supermarkt wegens onrendabel - enfin, waarschijnlijk kent u die tekening van Fokke & Sukke wel.

noviobusje (6k image)
Van lijnbus naar 'buurtbus': 162 in de omgeving van Nijmegen. Nu nog met strippenkaart...
Klik op meer om bij het openbaar vervoer te komen


Verbaasd over dit kolderverhaal vroeg ik een bevriende degelijk-linkse econoom wat er precies achter zo'n onderzoek kon zitten. "Ideologische projectie," zei hij meteen, "sociaal-darwinisme. Die planken moeten tegen elkaar concurreren, zo zien ze dat." Het nieuwe animisme van de Heerlijke Nieuwe Neoliberale Wereld. Of ze dat met die planken hebben opgelost weet ik niet, maar AH heeft meer brood dan ooit tevoren.

Van planken naar lijnen. Oud-minister Winsemius ziet geen toekomst voor 'onrendabele buslijnen'. Die gaan op den duur allemaal sneuvelen. Een openbaar-vervoernet is geen net, maar net als die planken in de supermarkt een verzameling met elkaar concurrerende lijnen. Bij "NS" zien ze het ook zo. En als een net geen net is, maar een onderlinge strijd van strepen op de kaart, dan zal er wel gesneuveld worden. En in tegenstelling tot met de supermarkt gaat dit door. Het eindresultaat moet zijn dat er ofwel enkele stampvolle lijnen overblijven, of helemaal niets. Want als je de onrendabelste lijn opheft, is vanzelf de op-een-na onrendabelste lijn de onrendabelste enzovoort enzoverder. En er moet altijd 'geld bij' - automobilisten worden volop gesubsidieerd maar openbaar vervoer moet rendabel zijn en zal het nooit worden.

In feite heeft in verscheidene streken de kaalslag al plaatsgevonden, met als tussenfase eventueel de buurtbus, de belbus, de treintaxi en de OV-taxi (stukken duurder natuurlijk dan de bus). Maar deze fasen bleken - onrendabel.

Op een wijze die je slinks zou kunnen nemen heeft "NS", toen nog de Nederlandsche Spoorwegen geheten, in de jaren dertig alle buurtvervoerbedrijven in handen gekregen. De basis van een openbaar-vervoernet dat indirect of direct in handen van De Gemeenschap zou hebben kunnen zijn. Maar zo kun je de (Nederlandse) overheid natuurlijk niet zien. En toen kwamen de neoliberale genieŽn.
Eerst kwam er de fusiekoorts. Maarse & Kroon en de NBM werden samen Centraal Nederland, werden toen ingelijfd door de NZH en nadat deze nog zo het een en ander had opgeslokt moest het een 'global player' worden en Connexxion gaan heten. Met Connexxion kun je naar New York, begrijp ik, maar niet meer naar Wimmenum. Daar staat aleen nog een bushokje waarin de reclame wekelijks ververst wordt - om de aandacht van de automobilisten te trekken. Global player! Intussen is de overheid nog steeds voor 100% eigenaar van dit prachtbedrijf.

Het wonderlijkste fenomeen in de neoliberale spookwereld is 'de openbare aanbesteding van het openbaar vervoer'. Hier worden bedrijven die dus nog steeds overheidseigendom zijn uitgenodigd zo goedkoop mogelijk lijnen te gaan exploiteren. Het Brabantse BBA had laatst het nakijken in Noordoost-Noord-Brabant. Connexxion (onder andere) kon het goedkoper. Wat zouden we ons daar bij moeten voorstellen?

De laatste fase in deze Balkenzwendel: de overheid gaat de aandelen in Connexxion (en de andere openbaar-vervoersbedrijven, mogen we aannemen) 'verkopen'. Openbaar vervoer is geen overheidstaak, ook al zeggen 'ze' bij verkiezingen nog steeds braaf dat ze het zullen bevorderen. Maar we wisten al wat hun praatjes waard zijn.

F_S_wetenwelbeter (13k image)

2 Reacties


Leuke foto van deze Novio Bus. Laat nou net Novio verkocht zijn door de gemeente nijmegen aan een commercieel vervoers bedrijf. Dit omdat het behouden van het bedrijf een te groot economisch risico is voor de gemeente.
Gemeente nijmegen is 'links' maar ondertussen weet ik ook niet meer wat dat inhoudt, links idioot

zei: Bolus op 17/08/2005 om: 13:00u

Novio - een fraai voorbeeld. Nu nog volledig in handen van de gemeente Nijmegen, deze week doorverkocht aan de Haagsche Tramweg Maatschappij. Samen global playertje spelen.
Parlementair links is hersendood, al jaren - misschien de SP niet helemaal, maaar toch.

zei: Prul op 17/08/2005 om: 17:32u


Powered by Greymatter