Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

07/29/2005: "Oorlog als soap (2) - de dolksteek in de rug van nobele strijders"

Vorige week in première gegaan: soap-opera in de VS over het nobele werk van onze jongens en meisjes 'over there' (zo heet het programma), in Irak dus.
iraqsoap (11k image)
Voor de zekerheid wordt het toch maar opgenomen in Californië
Klik op meer

Uit de eerste aflevering:
De Amerikanen sluiten een moskee in die afgeladen is met opstandelingen, ze liggen onder vuur en intussen vertelt sergeant Schreeuwer - alias Chris Silas, gespeeld door Erik Palladino - klagerig aan de soldaten dat hij negentig dagen extra in Irak moet blijven. Intussen worden ze onder schot genomen en gehouden door de vijand, Schreeuwer klaagt dat ze niet zomaar daar naar binnen mogen en iedereen aan barrels schieten want er is een verslaggever van Al-Jazeera binnen, en een generaal zo'n 1500 km hiervandaan is bang voor onze goede naam.
Tenslotte wordt de moskee ingenomen - hoe, blijft vaag - en de Slechte Neger-soldaat stapt over een dode Irakees heen en zegt: "Goed geschoten."

Welke Nederlandse zendgemachtigde gaat het doen? Omdat het een Zeer Christelijke Oorlog is zou je kunnen denken aan de EO. Maar omdat het ook over de lol van schieten gaat zijn er ook wel andere gegadigden te bedenken - opstellen in rijen van drie, dit wordt weer een mooi stukje Amerikaanse cultuur.
Met dank aan Justin Raimondo van Antiwar.com.

1 Reactie


Hollywood en het amerikaanse leger
Hollywood was en blijft zonder meer een van de wapens van patriottische amerikanen. Wellicht is de lezer al bekend met Black Hawk Down, een op historische feiten gebaseerde film over een conflict in Mogadishu, Somalië. In dit geval was het ingrijpen van de amerikanen daar volgens mij wel op humane gronden en niet zozeer om olie en macht. De special forces vechten daar met gemeen uitziende boeven en ze worden in de pan gehakt, die special forces. Dat vind ik mooi om te zien, hoe, visueel krachtig en indrukwekkend gefilmd een zooi hedendaagse amerikaanse militairen in de pan wordt gehakt. Sorry als ik u hiermee shockeer. Maar tegelijkertijd is de film zo patriottisch, haast propagandistisch, dat ik over mijn nek ga. De muziek, vanaf het moment dat het voor ‘onze jongens’ fout gaat draagt veel bij aan mijn walging. Een soort weeïge, nostalgische muziek die samen met de beelden de alom bekende lugubere amerikaanse boodschap doorgeeft van “we geven niet op, ook al hebben we het moeilijk, we vechten door voor de vrijheid van de hele wereld”.

Het amerikaanse leger heeft een grote, doch legale, invloed op de productie van oorlogsfilms. Zij heeft haar eigen filmafdeling waar iedere regisseur kan aankloppen, maar waar voor velen aankloppen geen zin heeft. Deze afdeling ondersteunt, weinig verrassend maar wel triest, alleen maar films waarin het amerikaanse leger goed en positief wordt neergezet. U kent zeer waarschijnlijk de twee oorlogsfilms over Vietnam wel, waarin niet alleen simpelweg door amerikanen netjes gevochten wordt, maar waarin ook de uitwassen van de Vietnamoorlog aan bod komen. Kritische eerlijke films dus. Apocalypse Now en Platoon. Wereldwijd geprezen, maar niet ondersteunt door het amerikaanse leger. In de praktijk betekende dat voor Apocolypse Now, dat de producers erg veel moeite en tijd nodig hadden om aan het benodigde wapentuig te komen en dat heeft de productie van deze film ernstig belemmerd, zo niet bedreigd.

Terug naar Black Hawk Down. Deze wel “goede” film kreeg alle support van het amerikaanse leger. Het contract dat zij met elkaar aangingen verzorgde onder meer de toelevering van echte troepen voor actiescènes, militaire training voor de acteurs, helicopters (Black Hawks) en humvee’s. De betaling die daar tegenover stond was verregaande invloed op het script en de scenario’s, zowel officieel als ‘geregeld op de set’. Als kijkers weten wij domweg niet wat er ‘verbeterd’ is. Eén extreem voorbeeldje heb ik wel voor u. Een van de vechtende jongemannen die met veel durf zijn kameraden van een zekere dood redt, was in het echte leven ook aangeklaagd wegens vergrijp aan een minderjarige. Dat stond het amerikaanse leger niet aan en zijn personage heeft in de film als enige een fictieve naam gekregen. Wel, als ze in zulke bijzaken al zo ver gaan, dan begrijpen u en ik wel dat er vermoedelijk veel andere veranderingen ook zijn opgelegd.

Is deze relatie tussen Hollywood en het amerikaanse leger nu erg? Nee, je kunt het amerikaanse leger het niet kwalijk nemen dat ze films ondersteunen. Dat is een extra, vrijwillig aangeboden service die buiten haar kerntaken valt. Door hun ondersteuning kunnen er meer films gemaakt worden. Simpel als dat. En dat is dan ook wat hun woordvoerders aangeven. Maar, ja, deze relatie is wel echt erg omdat het hier het amerikaanse leger betreft. En dat leger is actief betrokken bij veel (omstreden) besluiten van amerikaanse regeringen met verregaande gevolgen voor de hele wereld. En het is van essentieel belang dat wij, de wereldburgers, op alle niveau’s eerlijk onderwezen worden. En die eerlijkheid is precies wat het amerikaanse leger belemmert. En dat, beste lezer, is ontzettend fout en immoreel. Ik dank u voor uw aandacht.

zei: daan Luijkx op 29/07/2005 om: 14:54u


Powered by Greymatter