Index pagina
Geschiedenis
Ook leuke sites
Zeg het anders priveWij kunnen er helaas ook niets aan doen!
 





 

 

04/27/2005: "Pinksterlanddagen 2005: Workshop Adbusten"

Op de Pinksterlanddagen 2005 die van 13 tot 16 mei in Appelscha plaatsvinden zal de groep 'De Wereld Is Niet Te Koop' een workshop geven over het fenomeen Adbusten.
nuon (16k image)
Tegenreclame van 'De Wereld Is Niet Te koop'

Als anti-reclame voor, en als creatieve actievorm tégen de voortwoekerende vercommercialisering van onze (belevings)wereld heeft adbusting veel potentie, ook in Nederland.
Klik op meer!

In feite gaat het met adbusten, het ‘breken van reclame’, om de vraag of reclamemakers het recht hebben elke hoek van onze psychische en fysieke omgeving binnen te dringen. Het gaat om de effecten van marketing op de openbare ruimte, culturele vrijheid, democratie en uiteraard de mens en diens belevingswereld. Adbusters, activisten die graag reclames breken, zijn doorgaans van mening dat de mens en het publieke domein andere impulsen nodig hebben dan reclame.

Thans is er sprake van een nieuwe adbustvorm: PlayMark (PM). PlayMark is de tegenhanger van TradeMark (TM) zoals we dat in de hoekjes van reclames, bij logo’s en slogans aantreffen. Het is een uit tape getrokken speelveld aangebracht op reclamebillboards van 2,5 bij 3,5 meter. PlayMark is een protest tegen de vercommercialisering van de publieke ruimte en een pleidooi voor de spelende mens tegenover de kopende mens. Een recent voorbeeld van deze techniek vind je hier.

Tenslotte is er nieuwe Nederlandse site die de kunst predikt van creatief verzet: Subvertise!

2 Reacties


Deze link zou wel moeten werken:

http://www.anderewereld.nl/index.php

zei: Cornelis Prul op 29/04/2005 om: 10:07u

Dank je voor je oplettenheid! Het is hersteld.

zei: J.B. op 30/04/2005 om: 13:36u


Powered by Greymatter